Daily Archives

One Article

Lichaam

Wat je moet weten over EMDR-therapie

Posted by Isobel Montgomery on
Wat je moet weten over EMDR-therapie

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) therapie is een interactieve psychotherapietechniek die gebruikt wordt om psychologische stress te verlichten. Het is een effectieve behandeling voor trauma en posttraumatische stress-stoornis (PTSS).

Tijdens de EMDR-therapiesessies herbeleef je traumatische of triggerende ervaringen in korte doses terwijl de therapeut je oogbewegingen regisseert.

Het is mogelijk om traumabehandelingen voor EMDR (Zaandam) te volgen bij Psychologie Praktijk Zaanstad.

EMDR wordt verondersteld effectief te zijn omdat het herinneren van schrijnende gebeurtenissen vaak minder emotioneel van streek is wanneer je aandacht wordt afgeleid. Hierdoor kun je worden blootgesteld aan de herinneringen of gedachten zonder dat je een sterke psychologische reactie krijgt.

Na verloop van tijd wordt aangenomen dat deze techniek de impact die de herinneringen of gedachten op je hebben, vermindert.

Hoe werkt EMDR-therapie?

EMDR-therapie is onderverdeeld in acht verschillende fasen, dus je zult meerdere sessies moeten bijwonen. De behandeling duurt meestal ongeveer 12 afzonderlijke sessies.

Fase 1: Geschiedenis en planning van de behandeling
Je therapeut zal eerst je geschiedenis bekijken en beslissen waar je je bevindt in het behandelingsproces. Deze evaluatiefase omvat ook het bespreken van je trauma en het identificeren van mogelijke traumatische herinneringen om specifiek te behandelen.

Fase 2: Voorbereiding
Je therapeut zal je dan helpen om op verschillende manieren om te gaan met de emotionele of psychologische stress die je ondervindt.

Stressmanagementtechnieken zoals diepe ademhaling en mindfulness kunnen worden gebruikt.

Fase 3: Beoordeling
Tijdens de derde fase van de EMDR-behandeling zal je therapeut de specifieke herinneringen identificeren waarop men zich richt en alle bijbehorende componenten (zoals de fysieke gewaarwordingen die worden gestimuleerd wanneer men zich concentreert op een gebeurtenis) voor elk doelgeheugen.

Fases 4-7: Behandeling
Je therapeut zal dan beginnen met het gebruik van EMDR-therapietechnieken om uw doelgerichte herinneringen te behandelen. Tijdens deze sessies word je gevraagd om je te concentreren op een negatieve gedachte, een negatief geheugen of een negatief beeld.

Je therapeut zal je tegelijkertijd specifieke oogbewegingen laten doen. De bilaterale stimulatie kan ook tikken of andere bewegingen omvatten, afhankelijk van uw geval.

Na de bilaterale stimulatie zal je therapeut je vragen om je geest leeg te laten gaan en de gedachten en gevoelens die je spontaan heeft op te merken. Nadat je deze gedachten hebt ge├»dentificeerd, kan je therapeut je laten herori├źnteren op dat traumatische geheugen, of overgaan naar een ander.

Als je in nood verkeert, zal je therapeut je helpen om je terug te brengen naar het heden voordat je naar een andere traumatische herinnering overgaat. Na verloop van tijd zal het verdriet over bepaalde gedachten, beelden of herinneringen beginnen te vervagen.

Fase 8: Evaluatie
In de laatste fase word je gevraagd om na deze sessies je voortgang te evalueren. Je therapeut zal hetzelfde doen.

Lees ook: Snel in 3 eenvoudige (wetenschappelijk gebaseerde) stappen gewicht verliezen