Is het het waard om in maandelijkse donatieprogramma’s te investeren?

Is het het waard om in maandelijkse donatieprogramma’s te investeren?

Terugkerende donatieprogramma’s lijken geweldig, dus waarom heeft niet iedereen er een? Nou, zoals de meeste andere goede dingen, hebben ze tijd nodig om te bouwen. Maar als je geïnteresseerd bent in het oogsten van de voordelen van regelmatige maandelijkse donaties, en vraag je je of ze de investering waard zijn. Je moet gewoon een beetje geduld hebben.

In de tussentijd, vergeet niet dat je gemakkelijk kunt integreren om maandelijkse donaties in jouw bestaande fundraisers te vragen. Het zal je niet katapulteren naar onmiddellijk succes, maar het is de gemakkelijkste manier om jouw voeten nat te maken en te beginnen met het uitproberen van verschillende appeals!

Ben je een donateur en wil je je abonnement van Save the Children opzeggen? Haast je niet, en lees eerst dit onderstaande artikel!

Lees hieronder de top drie van de voordelen van terugkerende donatieprogramma’s.

Verbeterde cashflow

Ook vanuit operationeel oogpunt kunnen terugkerende donaties zeer gunstig zijn. Het is heel gebruikelijk dat non-profits gedurende enkele maanden van het jaar een meerderheid van hun inkomen ontvangen. Een deel hiervan is te wijten aan het seizoensgebonden karakter van het geven (ergens in de buurt van 33% van de individuele giften worden gedaan tijdens het vakantieseizoen) en een deel daarvan is te wijten aan het feit dat de fondsenwerving de neiging heeft cyclisch te zijn. Als een organisatie haar grote inzamelingsactie in december heeft en haar andere grote inzamelingsactie in mei en juni, dan zullen haar inkomsten zich in die maanden concentreren. Dit brengt operationele uitdagingen met zich mee (vooral voor kleinere organisaties). De inkomsten kunnen beperkt blijven tot bepaalde maanden in het jaar, maar de operationele kosten zijn over het algemeen vrij gelijkmatig verdeeld. Als gevolg hiervan kunnen organisaties in de onderste maanden onvoldoende liquide middelen hebben om optimaal te kunnen functioneren. Het opbouwen van een gestage stroom van terugkerende donaties kan helpen deze onbalans te verminderen en de broodnodige ondersteuning te bieden tijdens de braakliggende periodes van een organisatie.

Betere planning

Als uitvloeisel van het cash-flow point kan een volwassen maandelijks terugkerend donatieprogramma een organisatie ook helpen om haar lange termijn planning en besluitvorming te verbeteren. Inkomsten uit terugkerende donaties zijn veel voorspelbaarder dan inkomsten uit eenmalige giften. Als sommige gegevens eenmaal zijn verzameld, kan een organisatie gemakkelijk het gemiddelde aantal maanden berekenen dat haar terugkerende donateurs maandelijks giften blijven doen en het gemiddelde aantal nieuwe terugkerende donateurs dat zij elke maand verwerft. Met behulp van deze getallen kan de non-profit organisatie haar verwachte inkomsten uit terugkerende donaties met een hoge mate van nauwkeurigheid modelleren. Het op voorhand kunnen voorspellen van de inkomsten helpt bij het opstellen van de begroting en het nemen van beslissingen op langere termijn. Het is veel gemakkelijker om een nieuw personeelslid aan te nemen of een nieuw programma te sturen (bijvoorbeeld) als je weet dat je deze kosten kunt dekken met terugkerende inkomsten.

Kosteneffectief

Er is geen behoefte aan herhaalde verzoeken met een terugkerend geschenk. Zodra je een donateur hebt omgezet in jouw terugkerende geefprogramma, gaan de giften voor onbepaalde tijd door totdat de donateur besluit te stoppen. Natuurlijk heb je een retentiestrategie nodig om een blijvende betrokkenheid te stimuleren, maar de kosten voor het behoud van terugkerende donateurs zijn over het algemeen lager dan die van jaarlijkse schenkers.

Lees ook: Is het de moeite waard om een elektrische scooter te kopen?