Wat je moet overwegen voordat je geld doneert…

Wat je moet overwegen voordat je geld doneert…

Voordat je een donatie doet, groot of klein, is er een ding die je moet overwegen zodat je geld de grootst mogelijke impact heeft.

Lees verder voor meer informatie.

p.s. Wil jij je abonnement op Save the Children opzeggen? Klik dan hier.

Kies een betrouwbare organisatie

Het is belangrijk om het verschil te begrijpen tussen een donatie aan een non-profit organisatie en een campagne die je op een crowdfunding website zou kunnen zien. GoFundMe, die zegt dat het de grootste van die sites is, heeft ook het crowdfundingplatform YouCaring overgenomen. Donaties aan crowdfunding-campagnes zijn voor het grootste deel niet fiscaal aftrekbaar, omdat ze worden beschouwd als “persoonlijke giften”. (GoFundMe raadt aan om een fiscaal deskundige te raadplegen voor informatie over het verkrijgen van een belastingaftrek voor je donatie).

Als je doneert aan een door de IRS erkende non-profitorganisatie, kun je de bijdrage mogelijk aftrekken en je belastingfactuur verlagen. De IRS definieert “gekwalificeerde organisaties” als groepen zonder winstoogmerk die religieus, liefdadig, educatief, wetenschappelijk of literair van opzet zijn, of die zich inzetten om wreedheid tegen kinderen of dieren te voorkomen. Deze non-profit organisaties vallen in een van de twee categorieën: particuliere stichtingen en openbare liefdadigheidsinstellingen. In de eenvoudigste zin hebben particuliere stichtingen doorgaans één grote financieringsbron en hebben liefdadigheidsinstellingen vele bronnen.

Er zijn ook belangrijke verschillen in de manier waarop nonprofitorganisaties en campagnes werken. Terwijl een non-profit organisatie een raad van bestuur heeft die toezicht houdt op de activiteiten van de organisatie, kunnen crowdfunding campagnes worden opgezet door een individu, groep of organisatie. Om nonprofits fiscaal vrij te stellen, moeten zij voldoen aan de IRS-eisen en een aanvraag indienen. GoFundMe heeft geen aanvraagprocedure – bijna iedereen kan een campagne starten. De twee sluiten elkaar echter niet uit. Sommige niet-profits kunnen ervoor kiezen om fondsen te werven op een crowdfundingplatform.

Lees ook: Steun voor de ontwikkeling en groei van je KMO